Minisemester i södra norrland

Jag lovade er att jag skulle dela med mig av mina utflyktstips, så här kommer en liten summering.

Förra veckan tog jag med min bästa kompis Malin på en liten roadtrip norrut. Jag utgick hemifrån Gävle och hade stämt träff med Malin och hennes mamma Ewa på Månses design i Stugsund utanför Söderhamn. Så vi startade dagen där med en tidig och mycket god lunch, samt att vi kikade på den fina butiken. Jag har ju tidigare tipsat om Månses också men måste återigen säga hur otroligt mysig atmosfär det är där. Samt att lunch- och fikamenyn är något alldeles extra! Väl värt ett besök!

Jag tog såklart mängder av bilder och här nedan kan ni kika och inspireras!

Efter Månses rullade vi vidare mot Bollnäs och gjorde ett och annat spontant loppisbesök efter vägen, dock utan några fynd. Väl framme var vi fikasugna och stannade vid handelsträdgården Mobackes och Trädgårdscaféet Lilla K.

Där är det också himla mysigt och Mobackes har ett enormt utbud av allt till trädgården. Det finns utemöbler, mängder av krukor, buskar, träd, blommor, lyktor ja allt! Vi fikade, strosade runt i trädgården och köpte med oss god, fransk lemonad.

Efter Mobackes och Lilla K åkte vi vidare mot Växbo Lin där jag faktiskt aldrig varit tidigare. Det var intressant att kika närmare på ett av våra svenska, bäst bevarade, linneväverier. Allt som produceras där är vävt i 100% lin, och det fanns allt från lakan, dukar och necessärer till duschdraperier och handdukar. Mycket fint och helt klart värt ett besök om man är i Hälsingland.

En bit bort från Växbo Lin hittar Du även Växbo krog som ska ha riktigt bra mat. Vi åt dock inte där eftersom vi hade middagsplaner, men det såg väldigt mysigt och trevligt ut. I närheten fanns även diverse butiker med keramik, smide, lanthandel m.m.

När vi lämnat Växbo styrde vi kosan mot Orbaden spa och resort. Väl framme och ganska sent incheckade gjorde vi oss klara för middag och hade den ljuvliga utsikten som kuliss. Middagen var i toppklass och vi var båda mycket nöjda. Jag åt gott kött med kantarellsås och Mallan åt fisk. Vi provade även på en skogsmartini bestående av gin och gransnaps. Stark som sjutton, men intressant i smaken! Så gott som allt som serveras på restaurangen är lokalproducerat och vi drack även god öl från området.

Efter maten bestämde vi oss för ett kvällsdopp. Det var en fantastisk sommarkväll och det är inte mycket som slår ett sommarbad i solnedgången, enligt min mening.

Efter en god natts sömn och frukost på Orbaden checkade vi ut och åkte till Järvsö och Stenegården. Där kikade vi runt i diverse butiker och tog en glass i solen. Tanken var att vi skulle ha lunchat på Creperiet också, men pga för mätta rullade vi vidare till Ljusdal. Där tog vi ett stopp på Mormors Antik som vi fått tips om. En fin liten välsorterad loppis som ägs av en trevlig, äldre dam. Tyvärr blev det inga köp för oss där men det var kul att göra ett besök.

Efter Ljusdal hade vi ställt in siktet på Gränsfors för att kika på deras krukfabrik, men där hade vi lite otur med öppettiderna och det var tyvärr ingen personal på plats. Gränsfors bruk var också stängt pga corona, så vi fick åka vidare. Lite synd då vi hade sett fram emot detta båda två. Hungriga och besvikna bestämde vi oss för att istället rulla vidare till Sörfjärden där jag fått tips om en restaurang vid namn En liten sjökrog. Det, däremot, visade sig vara en positiv överraskning och mysigare läge på restaurang får man ju leta efter. God mat, fin utsikt och trevlig personal. Vad mer kan man önska sig?

Mätta och belåtna körde vi vidare upp till Timrå och Ljustorp där Malins föräldrar bor. Det blev en tidig kväll och dagen efter vaknade vi upp till ännu en solig dag där vi hade bestämt att vi skulle ta en tur till Sundsvall. Vi hade siktet inställt på lunch hos Bröderna Bommen där våra vänner Robert och Dario jobbar nu under sommaren.

Bröderna Bommen var ett supercharmigt ställe där dom har ölbryggeri, bageri med café och restaurang samt en liten butiksdel. Vi åt jättegod lunch och jag köpte såklart med mig ett 4-pack BB-öl, surdegsbröd och hembakta kakor. (Ölen var riktigt god!)

Vi fick även tips om en duktig keramiker som höll till i närheten (på Svartviks herrgård) som vi spanade in, innan det var dags för hemfärd för mig. Det fanns SÅ mycket fint på Kermikverkstan och jag hade kunnat köpt med mig både det ena och det andra, men det blev en tillbringare och en liten grön vas som fick följa med hem.

Allt som allt hade vi en härlig minisemester, jag och Mallan. Det var så mysigt att få spendera lite tid på tumanhand bara vi två, speciellt nu när man inte har träffats på så länge pga omständigheterna. Hoppas ni njuter av sommaren och gillade mina utflyktstips!

Kram /J

Inlägget Minisemester i södra norrland dök först upp på Josefine Gunhamre.